BIOGRAFIATWIKITEEMATVIDEOTUUTISETPALKINNOTINFOYHTEYSTIEDOT
HAKU
Henkilötiedot

Matti Konttinen

s. 8.1.1938, Helsinki

Teksti Jukka Haavisto
Perustiedot
Nimet
Oikea nimiMatti Juhani Konttinen
Tärkeät päivämäärät
Syntymäaika8.1.1938, Helsinki
Roolit ja soittimet
Roolittoimittaja, muusikko, lehtimies, järjestömies
Soittimetpiano
Yhteydet muihin musiikkialan vaikuttajiin
Yhtyeet
Ossi Mäkelä, pianisti
Rolf Kronqvist, pianisti
Wille Katz, pianisti
Erkki Valaste, pianisti
Erkki Valaste, pianisti
Biografia

Matti Konttinen ei aikaillut päästyään ylioppilaaksi jazzmuusikoistaan kuuluisasta Norssista 1957, vaan valmistui yo-merkonomiksi -59 ja opiskeli lisäksi tiedotusalaa Tampereella. Jo Norssissa hän oli jammaillut Martti (Huuhaa) Innasen (g), Ossi Mäkelän (drs) ja monipuhaltaja Tuomas Kotovirran sekä ei-norssi Tapsa Tammisen (b) kanssa ja saanut vaikeasti parantuvan muusikkotartunnan. Huhu kiersi ja pian kuuluikin kutsu trumpetisti Rolf ”Kruna” Kronqvistin yhtyeeseen, jossa modernia main streamia soittivat lisäksi tenoristi Joel Lahti, basisti Heikki Annala ja rumpali Raimo Lehtonen. Seuraava kokoonpano oli Wille Katzin yhtye, muina jäseninä multi-instrumentalisti Per-Eric ”Pärre” Förars (v, reeds, voc), seppo Emppu Peltola (trbn) ja Jorma Katrama (b) + nouseva laulutähti Marion Rung. Ennen omia kokoonpanoja Konttinen sai lisäkokemusta Erkki Valasteella (dm) Unto Haapa-ahon (reeds) ja Erkki Sepän (b) kanssa , laulusolisteina Carola, Vieno Kekkonen ja Seija Simola.

Yleisradioon ”pappa” kiinnittyi 1965 kesätoimittajaksi, mutta syksyllä osastopäällikkö Erkki Melakoski pyysi Mattia jäämään. Hänestä tuli Suomen ensimmäinen jazziin erikoistunut radiotoimittaja, jonka kv.kortissa luki ”Head of jazz section”. Konttinen iski heti EBU-mahdollisuuksiin ja aloitti suomalaisen jazzin kansainvälistämisen. 1965 lähetettiin suomijazzia edustamaan Esa Pethman (ts) EBU-jazzkonserttiin Stuttgartiin, seuraava vuonna Lontooseen Pekka Pöyry (as,ss) ja siitä lähtien joka vuosi joku kärkinimistämme konsertoi ulkomailla. Myös bändeja Yle/Konttinen lähetti erilaisiin kisoihin ja pokaaleja alkoi tulla. Ja niiden mukana myös tietoisuutta suomalaisesta jazzista ja sen tekijöistä. Importöörinäkin Konttinen toimi: Charles Lloyd, Phil Woodsja ranskalainen Martial Solal Big Band konsertoivat Ylen kutsumana 1960-luvun aikana Suomessa.

Jazzin omatuotanto Ylessä sai uutta puhtia Konttisen istahdettua päällikön pallille. Erityisen merkittävää oli ns. kantanauhojen tuotanto, sillä ne korvasivat paljolti äärimmäisen harvalukuiset jazzlevytykset tuon ajan Suomessa. Järjestelmä toimi hyvin vuoteen 1990 asti, jolloin Konttinen joutui toteamaan: ”Kevyen musiikin ohjelmatuotanto, kantanauhat mukaan luettuna, on nyt jäissä uuden kanavajaon takia. Tässä jaossa jazz sai kylläkin fiinin paikan sinfoniamusiikin rinnalla, mutta lähetysajat lyhenivät ja epäsäännöllistyivät. Työvoimasta puhumattakaan, sillä pienempi osasto tulisi kyseeseen vain vaihtamalla tilalleni laihempi henkilö" (Haavisto 1991: Puuvillapelloilta kaskimaille, Otava, s. 346).

Konttisen taloontullessa oli jazzin osuus musiikista 3%, konserttimusiikin 33%. Konttinen edellytti jazzin osuuden lisäämistä ja kahden jazztoimittajan palkkaamista osastolle sekä konserttimäärän lisäämistä ja kokeellisen jazzstudion perustamista seuraavien 10 vuoden aikana! Mutta kuten edellä todettiin, 90-luvulla raha ratkaisi. Uusi kanavajako tosin tuotti jazzille fiinin paikan konserttimusiikin rinnalle (Ylen 1), mutta hyvä kehitys pysähtyi.

Aiemmin mainittujen kansainvälisten ja kotimaisten luottamustehtävien lisäksi Konttinen kutsuttiin myös Helsingin Juhlaviikkojen, SeaJazzin, Porin Jazzfestivaalien, Kaamos-jazzin ja monien muiden organisaatioiden hallituksiin ja työryhmiin.

Reservin alikersantti Konttinen on tarkka kulinaristi ja maigret-tyyppinen piipunpolttaja, puhuu ranskaa, rakastaa ranskalaisuutta kuin myös lappilaisuutta. Kalat ruokapöytään hän käy mieluimmin itse pyytämässä eikä itsejahdattu riistakaan ole harvinaista. 

Biografiatekstissä käytetyt lähteet:

Kuka Kukin On OTAVA 2004

JAPA-haastattelunauha 1993

Jukka Haavisto: Puuvillapelloilta kaskimaille OTAVA 1991 ”Ylen hyvä Konttinen” ss. 345-348

Henkilöhaastattelu Huhtikuu/2005

Sanottua

”Konttinen radiosta käsin” oli monelle muusikolle aikanaan tuttu ja toivottu puhelun aloitus, sehän saattoi merkitä EBU-keikkaa tai tuotantoajan vahvistamista.  Pappa tunnetaan elävänä kaskukirjana ja nokkelana tilannekoomikkona. Oli sykähdyttävää kuulla Porissa  5000 ihmisen räjähtävän nauruun, kun Konttinen ilmestyi valkoisessa takissa huppu ylös vedettynä ja huikkasi: ”Terveisiä Saundiarabiasta”.  Kuuluttajan ominaisuudessa hän puuttui kerran asioiden kulkuun: Dollar Brand -niminen afrikkalaisyhtye oli lopettavinaan Kirjurisettinsä, mutta Matti  aavisteli muuta. Pappa hyökkäsi mikrofoniin ja varoitti yleisöä ”vaatimasta encoreita, koko viimeinen puoli tuntia on jo ollut ylimääräistä!” Tarina ei kerro, swahilinsiko joku tämän Dollarin miehille.

Kannatusjäsenet GramexELVISMusiikkikustantajatMuusikkojen liittoTeostoMusiikkituottajat Toteutus Nemesys Oy