BIOGRAFIATWIKITEEMATVIDEOTUUTISETPALKINNOTINFOYHTEYSTIEDOT
HAKU
Henkilötiedot

Jörgen Petersen

s. 2.12.1931, Randers, Tanska
k. 13.2.2009, Helsinki

Teksti Erkki Pälli, kuva: Gunilla Cairenius
Perustiedot
Nimet
Oikea nimiJørgen Petersen
AliaksetLill-Jörgen
Nimihistoria
Lill-Jörgen, Petersen sai lempinimensä Lill-Jörgen jo varhain, osin nuoruutensa ja osin pienen kokonsa vuoksi. Myöhemmin siitä muotoutui hänelle myös taiteilija- ja markkinointinimi.
Tärkeät päivämäärät
Syntymäaika2.12.1931, Randers, Tanska
Kuolinaika13.2.2009, Helsinki
Roolit ja soittimet
Roolittrumpetisti, orkesterinjohtaja, sovittaja, levytuottaja, säveltäjä
Soittimettrumpetti, piano, keyboards
Videonäytteet
Haastatteluvideo 1 – Jörgen muistelee Katri Helenan ensimmäisiä levytyksiä PSO:lle.

Jörgen Petersen, äänittäjä Joki ja Katri Helena Finnvoxilla vuonna 1967 äänittämässä kappaletta Hi Lili Hi Lo (Jörgen Petersenin arkisto)
Linkit
Pale Saarisen haastatteluartikkeli vuonna 2000
http://www.elvisry.fi/022000/petersen.html
Yhteydet muihin musiikkialan vaikuttajiin
Yhtyeet
Al Stefano, trumpetisti 1954-57
Ronnie Kranckin yhtye, trumpetisti 1959-67
Radion Tanssiorkesteri, trumpetisti 1958-75
Vostok All Stars, trumpetisti 1962-64
Junior Jazz Band johtaja, trumpetisti 1963-64
The Modangos, johtaja 1964
The Finnjenkas, johtaja, trumpetisti 1964-65
UMO, trumpetisti, säveltäjä 1982-87
Rauno Lehtinen, yhtye- ja työtoveri
Muut henkilöyhteydet
Martti Piha, levy-yhtiön osastopäällikkö
Biografia

Jörgen Petersen aloitti musisoinnin 6-vuotiaana viululla ja siirtyi kolmisen vuotta myöhemmin trumpettiin, mistä tuli hänen varsinainen työkalunsa. 12-vuotiaana hänellä oli jo oma yhtye ja 14-vuotiaana hän ansaitsi elantonsa kotimaansa Tanskan nuorimpana ammattimuusikkona. Näihin aikoihin hän ryhtyi myös opiskelemaan mm. säveltämistä ja orkestrointia Århusin musiikkiakatemiassa.

Suoritettuaan asevelvollisuutensa Petersen sai kiinnityksen latinalais-amerikkalaiseen musiikkiin erikoistuneeseen Al Stefanon orkesteriin, jonka mukana hän vieraili vuonna 1956 myös Suomessa. Hän asettui maahamme seuraavana vuonna oikein pysyvästi ja keikkaili eri yhtyeiden kanssa, kunnes hänet pestattiin vakituiseksi jäseneksi Radion tanssiorkesterin trumpettisektioon, missä hän soitti 70-luvun puoliväliin saakka. Vuodesta 1959 seitsemisen vuotta eteenpäin Jörgen Petersen kuului myös Ronnie Kranckin suositun yhtyeen muonavahvuuteen.

Tietysti Petersenin kaltainen taitava ja rutinoitu muusikko sai töitä heti kohta Suomeen asettauduttuaan paitsi radiossa ja tansseissa myös levytyksissä. Jo vuoden kuluttua hän ahkeroi sovittajana, orkesterinjohtajana ja tuottajana PSO:n eli Pohjoismainen Sähkö-Osakeyhtiön äänilevyosastolla vastaten lukuisten nimekkäiden solistien säestyksestä. Merkittävin näistä töistä lienee juuri Jörgen Petersenin ideoima ja sovittama nyt jo legendaarinen Katri Helenan läpimurtoesitys Puhelinlangat laulaa (Parlophone) vuodelta 1964.

Petersen esiintyi itse trumpetteineen ensi kerran solistina levytyksessä Suomessa, kun hän ikuisti syksyllä -58 Erik Lindströmin avustamana Ossi Malisen sovituksen Leroy Andersonin viihde-evergreenistä Serenata (Odeon). Seuraavana keväänä hän oli mukana myös ruotsalaisen klarinetistin Putte Wickmanin nimissä taltioidussa EP-sessionissa (Parlophone), jossa taltioitiin neljä esitystä: Stardust, The Boot, Topsy ja Gill Christ. Ensimmäisen LP:nsä (Columbia) Lill-Jörgen Petersen - millä nimellä häntä jo tuolloin markkinoitiin - sai kauppoihin vuonna 1960, sisältönään mm. Erkki Ertaman urkusäestyksellä soittamansa kansansävelmä Olen kuullut on kaupunki tuolla.

Petersen tähtäsi kuitenkin laajemmille markkinoille, minkä vuoksi hän solmi viiden vuoden levytyssopimuksen EMI-yhtymän Ruotsin osaston kanssa. Tältä pohjalta häneltä ilmestyi vuonna 1961 läpimurtoesityksekseen osoittautunut äänite The Boulevard Of Broken Dreams eli suomalaisittain Särkyneen toiveen katu (Columbia), josta muodostui sittemmin sekä kansallinen että kansainvälinen myyntimenestys. Jörgen Peterseniltä löytyy tästä samasta sävelmästä myös kaksi uudempaa levytystä: vuosilta 1976 (Top Voice) ja -81 (Gold Disc).

Vaikka houkutus emigroitua ulkomaille oli 60-luvulla suuri, Petersen päätti pysyä lähinnä perhesyistä Suomessa. Työtilaisuuksiakin oli tarjolla entistä enemmän ja hän oli innolla mukana niin monissa niistä kun vain ehti. Niinpä Jörgen Petersen kuului mm. vanhan soittokumppaninsa Rauno Lehtisen vuonna 1962 perustamaan levytyskokoonpanoon Vostok All Stars, jonka ensimmäinen taltiointi oli Ann Christine Nyströmin läpimurtohittinä tunnetuksi tuullut saksalaisiskelmä Lalaika (RCA).

Yksi Jörgen Petersenin omista levytysprojekteista 60-luvun alkupuoliskolla oli vuosina 1963-64 muutaman äänitteen tehtaillut humppayhtye Junior Jazz Band, mitä seurasi vieläkin lyhytikäisemmäksi jäänyt The Modangos. Kyseessä oli  kokeilu luoda uusi modangoksi nimetty tanssivillitys nuorten ns. rautalankamusiikin vanavedessä, mutta se jäi pahasti Erik Lindströmin ja Rauno Lehtisen kehittelemän letkajenkan eli letkiksen varjoon. Niinpä Petersenkin otti tilaisuudesta vaarin ja kokosi levytysyhtyeen, joka sai nimen The Finnjenkas ja joka teki vuonna 1965 kokonaisen LP:n (Columbia).

Keväällä -66 Jörgen Petersen esitteli yhteistyössä tanssinopettaja Veikko Niemelän kanssa kehittelemänsä tanssiviritelmän Hoppel-Poppel (Columbia), jota yritettiin tuoda esille jopa Katri Helenan voimin, mutta joka sekin jäi hetken ilmiöksi. Huomattavasti paremmin selviytyi trumpetistin alkuvuodesta -68 levyttämä Tango Granada (Top Voice), sillä se osoittautui ihka oikeaksi listahitiksi. Samana vuonna julkaistiin myös Petersenin taltiointi Yli rajojen (Top Voice), joka on yksi hänen tunnetuimmista sävellyksistään.

Välähdyksen Jörgen Petersenin taidoista jazzmuusikkona tarjoaa niin ikään vuonna 1968 julkaistu LP-levy Sound Like Lill-Jörgen (Top Voice). Sisältäähän se hänen Ronnie Kranckin, Pärre Walleniuksen ja Olli Mäkelän avustamana ikuistamiensa jazznumeroiden lisäksi studio-orkesterin avustamana äänitettyjä iskelmiä. Muuten Petersenin jazztaltioinnit jäivät varsin vähäisiksi - lukuunottamatta niitä, jotka hän teki Yleisradiolle joko Radion tanssiorkesterin tai Uuden Musiikin Orkesterin eli UMO:n jäsenenä.

Jörgen Petersenin ura Radion tanssiorkesterissa jatkui vuoteen 1975 asti, ja UMO:ssa hän soitti vuodesta -82 aina vuoteen -87, jolloin hän joutui lopettamaan trumpetinsoiton. Pestinsä levytuottajana PSO:ssa hän oli päättänyt siinä vaiheessa jo nelisen vuotta aiemmin ryhtyäkseen freelanceriksi. Petersenin varsinainen tähtikausi solistina osuikin juuri 80-luvulle, sillä juuri silloin hän hankki kaikki kolme saamaansa kultalevyä.

Ensimmäisen niistä toi jo vuonna 1981 albumi Kultainen trumpetti (Gold Disc), joka sisälsi mm. uusintaversion Jörgen Petersenin vanhasta bravuurinumerosta The Boulevard Of Broken Dreams, ja menestystä jatkoi seuraavana vuonna toinen vastaavanlainen kokoelma, niin ikään kultalevyn ansainnut Kultainen trumpetti 2 (Gold Disc). Kolmannen kultalevynsä Petersen hankki jo aktiiviuransa päätyttyä vuonna 1991 retrospektiivisellä CD:llä Kultaisen trumpetin kauneimmat laulut (Fazer). On laskettu, että hän ehti olla mukana ennen lopettamistaan joko muusikkona, tuottajana tai orkesterinjohtajana kaiken kaikkiaan yli 5 500 äänityssessiossa, mikä on varsin kunnioitettava määrä.

Jörgen Petersenille myönnettiin vuonna 1988 valtion taiteilijaeläke, eikä häntä ole juurikaan nähty enää sen jälkeen julkisuudessa. Hänelle koko elämää merkinneen trumpetinsoiton päättyminen lääkärin määräyksestä oli ennen niin iloluonteiselle Petersenille kuulemma niin kova isku, että hän ei halua enää edes kuunnella koko instrumenttia. Hän on silti jatkanut musisointia kotioloissaan ja omaksi ilokseen pianolla, mutta sehän on tietysti aivan eri asia.

Biografiatekstissä käytetyt lähteet:

Gronow, Pekka-Lindfors, Jukka-Nyman, Jake 2004: Suomi soi 1 - Tanssilavoilta tangomarkkinoille (Tammi, Helsinki)

Latva, Tony-Tuunainen, Petri 2004: Iskelmän tähtitaivas. 500 suomalaista viihdetaiteilijaa. (WSOY, Helsinki)

Haapanen, Urpo 1990: Suomalaisten äänilevyjen taiteilijahakemisto (Suomen äänitearkisto, Helsinki)

Bagh, Peter von & Hakasalo, Ilpo 1986: Iskelmän kultainen kirja (Otava, Helsinki.)

Sanottua

"Jörgen Petersen kuunteli uteliaana kun soittelin Akku-studiolla. Se luetteli kokeeksi sointuja ja käski soittamaan. Sitten tuli joku, jota en tiennyt. Se kääntyi kannoillaan. 'Palataan asiaan...'" (Nono Söderberg. Lindfors, Jukka - Gronow, Pekka - Nyman, Jake 2004: Suomi soi 2 - Rautalangasta hiphoppiin. Tammi, Helsinki)

Valikoitu diskografia

Jörgen Petersen: Serenata 1958 (Odeon)

Putte Wickman: Stardust, The Boot, Topsy & Gill Christ 1959 (Parlophone)

Jörgen Petersen: The Boulevard Of Broken Dreams 1961 (Columbia)

Vostok All Stars: Lalaika 1962 (RCA)

Junior Jazz Band: Johanssons boogie woogie vals 1963 (Columbia)

The Modangos: Modango Time 1964 (Columbia)

The Finnjenkas: Letkis 1965 (Columbia) (LP)

Jörgen Petersen: Hoppel-Poppel 1966 (Columbia) (EP)

Jörgen Petersen: Yli rajojen 1968 (Top Voice)

Jörgen Petersen: Tango Granada 1968 (Top Voice)

Jörgen Petersen: Sound Like Lill-Jörgen 1968 (Top Voice) (LP)

Jörgen Petersen: Seireenien kutsu 1977 (Top Voice) (LP)

Jörgen Petersen: Kultainen trumpetti 1981 (Gold Disc) (LP)

Jörgen Petersen: Kultainen trumpetti 2. 1982 (Gold Disc) (CD)

Jörgen Petersen: Kultaisen trumpetin kauneimmat laulut 1991 (Fazer) (CD)

Kannatusjäsenet GramexELVISMusiikkikustantajatMuusikkojen liittoTeostoMusiikkituottajat Toteutus Nemesys Oy